Depind de tine …


Duminica trecuta vorbeam cu prietenii nostri Raul si Alexandra, ei propunandu-ne sa mergem la film. Am acceptat invitatia, pentru ca nu am fost demult la cinema, nu eram in Cluj-Napoca in acel  moment, asa ca ne-am grabit sa ajungem. Ne-au anuntat prin telefon, ca au ales filmul, noi ajungand cu 10 minute inainte de incepere nu am avut timp sa ne uitam la alte filme ce rulau, asa ca ramas cu alegerea lor: Tentatii (i)rezistile, o comedie cu Pink, asa ne-a fost prezentat filmul.
Am cumparat popcorn, suc si eram pregatiti sa radem.
Primele imagini mi-au captat atentia, asteptam momentul in care filmul isi prezenta actorii si ideea in sine. Am inceput sa vad, ca defapt acest film nu este o comedie, ca oricare alta, ci o prezentare a vietii de zi cu zi, o oglinda a societatii si a ceea ce este in ea. Este greu sa traiesti intr-o lume in care te confrunti cu diferite probleme, unde uneori esti marginalizat, unde te infrunti cu provocari in fiecare zi. Cauti cateva portite de scapare, desi acestea din pacate nu te duc acolo unde vrei, sa iti faca viata mai usoara, ci dimpotriva o impovareaza. Dependentii de alcool, de drog, de sex, de a manca sanatos, de shopping, de Internet, de anumite alte categorii traiesc uneori intr-o lume paralela.
Te simti inferior, neaccepatat de catre societate, marginalizat, nu ai incredere in tine si asa ajungi sa cauti solutii. Cele care constau in alcool, drog, sex, shopping, etc nu sunt solutii, sunt doar iluzii care iti mascheaza adevarul.
Nu pot sa imi imaginez cum este sa fii un astfel de om, nu imi doresc sa cunosc acest sentiment, sper sa nu am printre cei apropiati oameni din aceste categorii. Exista o multitudine de alte  solutii care te pot ajuta, insa trebuie sa faci un prim pas, sa vorbesti, sa recunosti ca ai o astfel de problema, sa ceri ajutor. Nu este usor, insa este important sa ai pe cineva langa tine. De-a lungul unei vieti sunt multe etape ale dependentei, pentru inceput depinzi de parinti pentru orice, dupa aceea depinzi de ei din punct de vedere financiar, dupa aceea incerci sa gasesti o solutie pentru a depasi dependenta de ei, insa nu iti iasa de fiecare data.
Dependenta de alcool este una dintre cele mai des intalnite, motivele sunt nenumarate, infinite chiar. Dependenta de drog este la fel, dupa parerea mea este destul de asemanatoare cu cea de alcool, insa este o diferenta enorma intre aceste dependente si cea legata de sex. Care ar fi motivele principale pentru care ai deveni dependent de sex? Bazandu-ma pe film, cred ca motivele ar fi oarecum stima de sine crescuta, momentul in care crezi ca esti cel mai cel si toata lumea vrea sa fie cu tine, stima de sine scazuta, momentul in care te crezi cel mai cel, insa din punct de vedere negativ si astfel devii dependent oarecum de propria persoana, care te ajuta sa te simti implinit, lipsa de incredere in sine, atunci cand iti vezi jumatatea discutand cu alte persoane, incepi sa iti faci diferite scenarii in cap si vrei sa ii dovedesti ca poti, ca nu e nevoie sa apeleze la altcineva, tu esti suficient(a) pentru el/ea. Toate aceste motive sunt psihologice si conduc spre dependenta, spre o schimbare a vietii sociale, spre o lume total diferita si mult prea ciudata pentru a putea fi inteleasa de cineva din exterior. Din acest motiv consider ca ar trebui sa fie urmat exemplul celor care cauta ajutor in grupuri de suport. Este usor sa treci peste orice cand ai ajuor.
Daca este sa ne gandim ca de multe ori viata bate fimul, atunci trebuie sa ne gandim ca in viata de zi cu zi din pacate sunt oameni ca cei dependenti de anumite lucruri, care iti pot face rau. Suntem dependenti cu totii de ceva anume, intr-o masura mai mare sau mai mica, diferenta consta in cat de constienti suntem de ceea ce „suferim”? De-a lungul celor 25 de ani din viata mea, am fost dependenta de mai multe lucruri: certuri, de internet, de Farmville, de iubitul meu si mai ales  de oamenii din jurul meu. De certuri,  pentru ca nu stiam sa las de la mine, si pentru orice propozitie spusa impotriva ideilor mele „saream la gatul celuilalt” cu urlete si crize. Am invatat intre timp sa imi dozez calmul, sa vad partea plina a paharului, sa accept ceea ce spun si cei din jurul meu, fara a fi agresiva. Am devenit dependenta de Internet in momentul in care am primit laptopul, atunci am inceput sa imi pierd noptile pe messenger, navigand pe diferite site-uri, cautand ceva nou. Spre norocul meu nu a tinut mult, insa vorbitul pe messenger s-a schimbat in jucat Farmville, adaugand prieteni pe Facebook(chiar daca nu ii cunosteam), am stat cu ochii pe ceas, pentru a-mi aduna recolta, eram dependeta de acel joc, omarandu-mi si asa aproape inexistenta viata sociala. Am fost dependenta de oamenii din jurul meu. Imi gaseam o prietena care intre timp imi devenea cea mai buna prietena, insa le pierdeam pentru ca eu le vroiam numai pentru mine, imi era greu sa accept ca ele au viata lor, ca eu trebuie sa fiu independenta fata de ele, ca trebuie sa invat sa ma descurc in unele situatii si singura. Pentru ca prietenele mele nu ma intelegeau am ajuns sa fiu singura, sa nu am o cea mai buna prietena, ci sa am prietene, mai multe decat una, cu care povestesc in parte diferite aspecte din viata mea. Am ajuns la concluzia ca este mult mai bine asa, este bine sa stii sa imparti. In cele din urma o parte din dependeta fata de oamenii din jurul meu, s-a transferat spre iubitul meu, fara de care nu puteam face aproape nimic, nu ieseam cu prietenele mele, nu puteam face nimic fara sa ma consult cu el, il implicam in tot, inclusiv in anumite aspecte care nu aveau legatura cu noi doi. Cel mai greu mi-a fost in momentul in care am ramas singura pentru 3 saptamani. Au fost cele mai grele zile din viata mea, a fost momentul in care am ajuns sa umblu cu un briceag in geanta pentru ca nu aveam incredere in cei din jurul meu, a fost groaznic, insa in acelasi timp a fost momentul in care dependenta mea fata de el s-a diminuat considerabil. Am ajuns sa fiu mai putin dependenta, am reusit sa trec si peste dependenta asta.
Poate ca sunt si alte aspecte de care sunt dependeta, insa nu mi-am dat seama, sau nu mi-au afectat viata, cel putin nu in momentul de fata. Cred ca orice in lumea asta se poate rezolva, cu incredere in tine si cu ajutorul celor din jur. Crede in tine si asta te va ajuta sa treci peste orice problema.

Acest articol a fost scris pentru competitia SuperBlog.

2 gânduri despre &8222;Depind de tine …&8221;

  1. zuzi zice:

    ai grija la gramatica limbii romane. virgulele-s ca niste boabe de grau aruncate aiurea. nu trebuie sa te superi din cauza comentariului. trebuie doar mai multa atentie. keep up the good work!

Lasă un răspuns

